Tordenskjold & Kold

Biografpremiere 28-01-2016

Læs om filmen Tordenskjold & Kold, i biograferne fra d. 28-01-2016, og få mere at vide om visionerne bag filmen, samt se klip, fraklip og interview med instruktøren.

"Moderne, provokerende, chokerende og imponerende"

- DAGBLADENES BUREAU

Om filmen

Året er 1720. Den Store Nordiske Krig er slut. Søkrigeren, viceadmiral Tordenskjold, aner pludselig ikke, hvad han skal med sit liv. Hans kammertjener Kold foreslår, at de tager til Hannover for at bejle til den stenrige frøken Norris som værn mod rastløsheden. De tager af sted, men Tordenskjold fester og flirter sig gennem landet og sætter grå hår i hovedet på sin trofaste kammertjener. Som turen udvikler sig, trækker mørke skyer op. Tordenskjold har skabt mange fjender på sin vej mod heltestatus og som kongens favorit.

Biografpremiere 28-01-2016
Instruktør:
Henrik Ruben Genz
Forfatter: Erlend Loe
Producer: Lars Bredo Rahbek
Produktionsselskab: NIMBUS FILM
Distributør: SF FILM A/S

Jakob Oftebro

Tordenskjold

Martin Buch

Christian Kold

Natalie Madueño

Leonora Ployart

Dr. Mabuse

David Dencik
Kenneth M. Christensen

Kaptajn Ployart

Se alle skuespillere & crew

Trailer

“et dejligt forfriskende pust af en “periodefilm” om venskab, fjendskab og livet”

- BT

“Tordenskjold og Kold’s eksistensberettigelse er at den beskriver en komisk virkelighed”

- Filmland

“Filmen ender derfor med at være en anderledes, underholdende og gribende fortælling.”

- Kulturbunkeren.dk

Visionerne bag filmen

Manuskriptforfatter Erlend Loes vision

”For Nordmænd repræsenterer Tordenskjold et kraftigt lyspunkt i den 400 år lange nat, mens vi ikke var en selvstændig nation, men blev styret og domineret af Danmark.

Den norske selvforståelse havde godt af bevidstheden om, at det var muligt for en ung mand fra en fjerntliggende norsk provins at rejse til København, placere sig i de rette sammenhænge og magtens inderkreds, hvorefter han endda på rekordtid overgik sine danskfødte ligemænd i frækhed, mod og dristighed.

For kongen og danskerne var Tordenskjold naturligvis dansk, men nordmændene vidste i deres nationale stolthed, at han først og fremmest var norsk. På samme måde som forfatteren Ludvig Holberg var det. Begge disse var mænd, som nordmændene stolt kunne bære i deres hjerter som et stort ’fuck you’ til den danske besættelsesmagt. Men størst af de to var naturligvis Tordenskjold. Der er trods alt mere gods i krig, end ord, når det kommer til stykket, mens taktisk begavelse, mod, opfindsomhed og en vis arrogance over for autoriteter er klart tiltrækkende egenskaber ved en mand.

 Jeg brugte mange måneder på at læse alt, jeg kunne finde, om manden Tordenskjold, så jeg kunne fremstille ham som noget andet end den myte, han for de fleste har fremstået som, siden sin alt for tidlige død. Men det gik hurtigt op for mig, at det ikke var realistisk at skrive en almindelig vugge-til-grav historie.

Jeg ville i stedet gå dybere ind i en nøje udvalgt og koncentreret periode af Tordenskjolds liv, nemlig de sidste uger han levede, og samtidig havde jeg behov for at forholde mig til ham som en moderne person.

Vi har alle vore problemer, og kernen i disse overordnede problemer var næppe så anderledes for dem, der levede i 1720, end for os, der lever i dag.

Henrik Ruben Genz og jeg har samme sans for humor, og på den måde synes jeg, at han er en instruktør, som jeg virkelig sætter pris på at arbejde sammen med. Og hvis vi har gjort det på den rigtige måde, er det blevet en film, som for danskerne føles dansk og for nordmændene føles norsk. Og på den måde vil det være lykkedes os at snyde alle – og ingen…”

Oslo, november 2015
Erlend Loe

Klip fra filmen

Interviews

Instruktør Henrik Ruben Genz' intention

”’Åh nej, Tordenskjold! Støvede parykker, gamle mugne hestekareter og krudtrøg over Øresund – det lyder ikke som noget for mig,” tænkte jeg, da producer Lars Bredo Rahbek fra Nimbus Film kontaktede mig angående et filmprojekt om den gamle søhelt.

Tordenskjold i søen sprang” sang vi i de små klasser. Vi lærte også, at Tordenskjold var ufattelig fræk, ufattelig modig og ufattelig snedig. Som en anden action helt var denne Tordenskjold uovervindelig, og hans bedrifter havde skabt frygt og respekt langt ud over det dansk-norske riges grænser. Alt det historiske bulder og brag interesserede mig ikke som et materiale for en film.

Men det, der dengang i fjerde klasse, bed sig mest fast i min erindring, var omstændighederne omkring Tordenskjolds død. Søhelten omkom i en tilsyneladende banal duel på en hede uden for Hannover i Nordtyskland. Hvorfor og hvordan endte alle tiders største søhelt sine dage på så tåbelig en måde?

Den famøse duel har lige siden været omgærdet af mystik og næret grobund for spekulationer om komplot og konspiration. Hvorfor valgte Tordenskjold en lille pyntekårde, når han var en mesterlig skytte og kunne have valgt pistol? Blev han narret? Stod hævngerrige svenskere eller forbigåede flådekolleger bag? Eller var det selve kongen og adelen, der havde et horn i siden på ham?

Erlend Loe havde på en frisk og overrumplende måde valgt at fokusere på de sidste måneder af Tordenskjolds liv – nemlig den fatale rejse til Hannover. Fokus var lagt på mennesket bag myten – vi var befriende langt væk fra støjende kanonade og blodige kampscener. Jeg var begejstret. Her var et helt unikt materiale for en anderledes periodefilm.

I samarbejdet med manusforfatter Erlend Loe og producer Lars Bredo Rahbek valgte vi at undersøge Tordenskjolds personlige anliggender og dermed nedtone de mange historiske ”high lights” i søkrigens tjeneste. Hvad var det inde i mennesket Peter Wessel, som drev ham? Var hans død blot et hændeligt uheld? En overdreven selvsikkerhed, en slags udødelighed, som stod for fald? Eller bare et usikkert menneskes frygt for fremtiden?

Vi tænker på Tordenskjold som et moderne, rodløst menneske. En slags rockstjerne, der har mistet sin scene og dermed sin identitet. En leder, som har mistet retningen og formøbler sit talent som en rastløs fantast. Et menneske i moralsk og emotionel krise, som konstant må konfrontere døden for at føle sig i live. Et ikon i opløsning.

Vi tager publikum med på en helt konkret rejse, en slags roadmovie. Men også en rejse dybere og dybere ind i sindets og begærets afkroge. Derind hvor man møder sine dæmoner og bekæmper dem. Og måske genkender sig selv i et forvrænget – og mere sandt – billede?
Det har været ambitionen at skabe en vedkommende, underholdende og moderne periodefilm.

København, november 2015
Henrik Ruben Genz

En sand historie - langt hen ad vejen

Producer Lars Bredo Rahbeks ambition

TORDENSKJOLD & KOLD er produceret af Lars Bredo Rahbek for Nimbus Film, som tidligere bla. har produceret filmen  FLAMMEN & CITRONEN for Nimbus Film.

”Mange vil interessere sig for hvad der er sandt og falsk i filmen. Måske hælde til at tro, at filmens plot er det skinbarlige løgn og latin. Det er på ingen måde tilfældet. Filmen følger faktisk i udstrakt grad de detaljer, man kan læse om i historiebøgerne.

Ruten, som det umage par følger ned mod Hannover, er f.eks. helt korrekt. Ligeledes de fleste af de mennesker, Tordenskjold og Kold møder på rejsen. Man kan læse mere herom i detaljer under menuen Tordenskjolds Liv på dette site.

Men hvor historikerne er besat af fakta og kun omtaler, hvad vi præcis ved, så digter denne film bevidst i skyggerne. Vi interesserer os for det, historikerne ikke ved. Hvad taler en herre og en tjener om, der i årevis har levet sammen? Kan der være et venskab på tværs af stand? Hvad gør en elsket og stratosfærisk berømt kriger, når krigen slutter og han pludselig bliver arbejdsløs?

Filmen er skræddersyet som et nært, ægte og kærligt samarbejde mellem Norge og Danmark og således er der både danske og norske kræfter foran og bagved kameraet. Filmens manusforfatter, lyddesigner og komponist er således alle norske, og filmens absolutte hovedrolle, Tordenskjold selv, er naturligvis norsk (Jakob Oftebro) på samme måde som, at hans bror Caspar Wessel også spilles af en nordmand (Ole Christoffer Ertvaag).

Jakob Oftebros lillebror, Jonas Oftebro, ses i øvrigt i en mindre rolle som norsk elev på søakademiet, der er fascineret af sin landsmands stjernestatus.

Der tales således både norsk og dansk i filmen. Og ikke mindst tysk, som man talte flydende i tiden. Vi er overbeviste om, at Tordenskjold ejede det klare talent at begå sig både på hjemmebane og på udebane. Hernede mod syd husker vi Tordenskjold som en dansk helt, selvom vi inderst inde ved, at Peter Wessel vist var nordmand. Men hans myte og legende er en, vi har fælles ejerskab til med vores norske søstre og brødre, som vi var forenet med i det dansk-norske tvillingerige i 1720.”

København, november 2015
Lars Bredo Rahbek

NIMBUS FILM

”Tordenskjold & Kold” er produceret af Nimbus Film ApS v. Lars Bredo Rahbek med støtte fra Det Danske Filminstitut/Konsulentordningen v. Kim Leona, DR, Eurimages, State Cinematography Fund Czech Republic, Norsk Filminstitutt, Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, SVT, C More og YLE og i co-produktion med Sirena Film (Tjekkiet), Hummel & Nimbus A/S (Norge) og Anagram Film (Sverige). Filmen distribueres i Danmark af SF Film A/S.

Tordenskjold & Kold website er produceret af Nimbus Film ApS i samarbejde med SF Film A/S, Visiongroup, Lauritz Hansen og David Hesselfeldt.

For kommentarer om indholdet kontakt: tordenskjold@nimbusfilm.dk

Distribution og presse

Distribution: “Tordenskjold & Kold”: SF Film A/S.

Presseansvarlig: Camilla Baggesen:
T: (+45) 3527 0061 E: cab@sf-film.dk